عدد اکتان سوخت
دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۲۲ ق.ظ
عدد اکتان سوخت
عدد اکتان از نسبت میزان اکتان سوخت به هپتان بدست می آید . هپتان خاصیت متراکم شدن ضعیف دارد لذا عدد صفر برای آن در نظر می گیرند و در مقابل اکتان قابلیت متراکم شدن بسیار بالا دارد که به آن عدد 100 می دهند. عدد اکتان در سوخت های مختلف معیاری است که نشان می دهد تا چه میزان سوخت در مقابل فشار و حرارت مقاوم می باشد و بطور خودبخود محترق نمی شود . بعبارت دیگر هرچه عدد اکتان سوخت بالاتر باشد سوخت مقاومت بیشتری داشته لذا به میزان لازم متراکم شده و در زمان مناسب توسط حرارت شمع محترق می گردد . در مواردی که اکتان سوخت پایین باشد مخلوط سوخت زودتر از زمان مناسب بواسطه تراکم و گرما محترق شده و موتور دچار کوبش خواهد شد که این برای موتور بسیار مخرب است .حال در خصوص عدد اکتان بالاترین عدد مختص متانول است یعنی در داخل سیلندر خودبخود و زودتر از موعد تحت تأثیر فشار و گرما محترق نمی شود و اجازه می دهد تا کاملاً توسط پیستون فشرده شده و بعد انفجار تحت تأثیر حرارت شمع صورت می گیرد لذا کمترین آسیب را به موتور وارد می کند ولی از آن طرف تقریباً نصف سوخت های دیگر انرژی دارد.دومین رتبه عدد اکتان مختص بنزین سوپر و بعد بنزین معمولی است
رتبه بعدی عدد اکتان مخصوص گازوئیل است یعنی نسبت به دو نوع سوخت بالا زودتر بطور خود به خودی محترق می شود در مقابل بیشترین میزان انرژی گرمایی را نسب به سوخت های بالا تولید میکند بنابراین اگر زودتر از زمان لازم و بطور خودبخودی تحت تأثیر فشار محترق شده لذا می تواند آسیب جدی به موتور وارد نماید مگر اینکه موتور با این ویژگی ساخته شده باشد که همان موتورهای دیزل هستند .
اما نیترو متان در واقع یک سوخت واقعی نیست و فقط آزاد کننده اکسیژن است و باعث تولید شدن انرژی بیشتر از سوخت مصرفی می شود
اما نیترو متان در واقع یک سوخت واقعی نیست و فقط آزاد کننده اکسیژن است و باعث تولید شدن انرژی بیشتر از سوخت مصرفی می شود